Grandesco Music

Succesvolle muziekschool in Zwolle

Muziek(les) traditioneel?

In 2014 werd Popschool Grandesco opgericht. Na het faillissement van de Muzerie toendertijd, werd de wereld van muziekles commercieel in Zwolle. Dat riep gelijk al vragen op als: Hoe ga je het redden als commerciële muziekschool en waarin onderscheidt je je van concurrenten? 

 

Onderhand zijn we ruim vijf jaar verder en is deze muziekschool uitgegroeid tot de grootste van Zwolle met ongeveer 350 leerlingen. Het succes is wel bewezen, maar hoe kwam dit succes tot stand? 

Het imago van muziekles

We hebben een analyse gemaakt van de huidige markt en constateerden dat muziekles een ‘stoffig’ imago heeft. Tijdens de muzieklessen wordt er vaak veel theorie behandeld en zijn gericht op klassieke muziek. Ook staat plezier staat niet altijd voorop in de lessen. Daarnaast zijn veel muzieklessen individueel, terwijl je zoveel kunt leren als je samenspeelt! Dat kan anders dachten wij. De pijlers werden als volgt:

  • Op maat: jij leert wat je wilt leren.
  • Plezier: muziek maken is leuk en dat moet altijd voorop staan
  • Samen groeien: wij bieden de mogelijkheid tot samenspelen in bands, ensembles en koren.

Strategie en middelen

Het is duidelijk waar we ons op gaan richten, maar hoe gaan we dat doen? Voor Popschool Grandesco passen bij de positioneringsstrategie toe. De positioneringsstrategie is het beantwoorden van de vraag: hoe onderscheidt deze muziekschool zich van andere muziekscholen in de buurt? We wilden het tegenovergestelde van ‘stoffig’ bereiken en daarom zijn de uitingen ‘modern’ en ‘persoonlijk’. 

 

 

Deze twee kernwoorden komen terug in de hele organisatie. Om dit consistent door te voeren, is een huisstijl erg belangrijk. Deze huisstijl vormt de basis voor alle communicatiemiddelen die de muziekschool inzet. Na een doelgroeponderzoek zijn de juiste communicatiemiddelen bepaald en zijn deze ingezet: 

 

Website

Als muziekschool is een website essentieel: potentiële klanten kunnen hier alle informatie vinden en zich ook eenvoudig aanmelden voor muziekles. De website is overzichtelijk en strak vormgegeven in de juiste huisstijl. De Tone of Voice is persoonlijk en modern.

Socials

Social media kunnen niet meer ontbreken in deze tijd! Facebook en Instagram worden ingezet om met foto's en video's te laten zien hoe muziekles er bij de muziekschool aan toe gaat. YouTube is een geschikt middel om online minilessen aan te bieden en zo een kijkje in de keuken te geven.

Print / offline communicatie

Naast alle online uitingen blijft de offline communicatie ook erg belangrijk. Via posters en flyers, opgehangen op relevante plekken in Zwolle, wordt de doelgroep bereikt.

Evaluatie en bijsturen

Tijd om de strategie nogmaals te bekijken en waar nodig bij te sturen. We kunnen concluderen dat het erg goed gaat met de muziekschool. Popschool Grandesco is inmiddels zo groot geworden, dat er een afdeling Klassieke Muziek bijgekomen is: Grandesco Classic. Daarmee dekt de naam ‘Popschool Grandesco’ niet meer de lading en is er gekozen voor een nieuwe naam: ‘Grandesco Music’. Deze naam is onderhand doorgevoerd in de hele organisatie. 

 

Het aanbieden van optredens naast de muzieklessen bleek een groot succes. Stichting Grandesco Presents werd in het leven geroepen om deze optredens te professionaliseren. Nog steeds worden er elk jaar meerdere optredens georganiseerd, waaronder in poppodium Hedon.

 

Wil jij dit ook?